Historie firmy AL-KO



Životopis Aloise Kobera, zakladatele firmy:
    Alois Kober
    1908
    • Alois Kober se narodil v červenci 1908 ve městě Edenhausen poblíž Krumbachu. Ve svých 13 letech nastupuje do učení na strojního zámečníka.
    1931
    • V listopadu 1931, již 23-letý, si otevírá vlastní zámečnickou dílnu a obchod v Koetzu. O rok později jeho dílna získává certifikát a je rozšířena na strojírenskou dílnu.
    1939
    • Po úspěšných letech nastává omezení činnosti, způsobené druhou světovou válkou.
    výuční list Aloise Kobera
    1945
    • Alois Kober znovu obnovuje činnost se zbytky strojírenské dílny. V této době se začína formovat jeho budoucí specializace na automobilní techniku a strojírenství. Díky jeho podnikatelským schopnostem a pracovní píli začína jeho firma opět prosperovat. Je podporován manželkou Hedvikou a později i svými třemi syny, kteří jdou ve stopách svého otce a učí se též na zámečníky. V průběhu let za pomoci svých synů Herberta, Kurta a Wilhelma rozvíjí strojírenský závod na mezinárodní firmu.

    • Jeho firma získává světové jméno.

    • Za svou celoživotní práci byl oceněn "Spolkovým křížem za zásluhy". Až do své smrti se podílel na firemní činnosti.
    1996
    • V únoru 1996 Alois Kober umírá po krátké nemoci ve věku 87 let.
    Alois Kober a synové

Historie firmy AL-KO:
    1931
    • Jako 23-letý zámečník Alois Kober zakládá svou firmu na ulici "Kurze Gasse" v Grosskoetzu. Začíná v skromných poměrech typického farmářského venkova.
    1936
    • Brzy na to, za usilovné práce v roli zámečníka rozšiřuje činnost své dílny o konstrukci automobilní techniky a strojní výrobu.
    1937
    • Malá zámečnická dílna se začíná přetvářet v středně velkou průmyslovou firmu.

    • Začátkem roku 1940 se firma prosazuje spíše jako strojírenská, opravující zemědělské a hospodářské stroje a provádějící servis malých vozidel.

    • Výrobní činnost dílny se příliš neliší od roku založení 1931.

    • Na začátku války Kober zaměstnává 10 pracovníků. On i jeho zaměstnanci jsou povoláni do armády a firma dočasně zastavuje činnost. Druhou světovou válku a její následky firma přežívá a po válce obnovuje činnost.
    1945
    • Oživení po konci druhé světové války.

    • Zakázky místních obyvatel nejsou postačující pro Aloise Kobera a tak rozšiřuje svou klientelu nabídkou speciálních výrobků a služeb, jako např. zemědělských strojů s gumovými pneumatikami.

    • Řemeslný obchod pracující z počátku na objednávku, nyní potřebuje obchodníky pro podporu více regionů. Objevuje se potřeba obchodního oddělení. Počet zakázek začíná rozšiřovat nejen velikost výroby, ale i její zaměření. Řeší se problémy inovací, např. brzdy pro nákladní auta, která jsou upravována pro traktory.
    1947
    • Koberův syn Herbert se stává podle přání svého otce strojním zámečníkem, je šestým zaměstnancem firmy.
    1950
    • Stejně tak i druhý Koberův syn Kurt jde ve stopách svého otce a stává se strojním zámečníkem.
    1952
    • V roce 1952 nastává se začátkem výroby pák na ruční brzdy pro hospodářské stroje hlavní rozmach firmy.
    1952
    • Úspěch výroby pák pro ruční brzdy způsobil rozšíření výroby o různé komponenty pro dopravní techniku. Dopravní nehoda, jejímiž účastníky byli Alois Kober a jeho starší syn Herbert zvýšila zájem o vývoj a výrobu brzdných systémů. Měsíce zkoušek a úprav na konstrukci brzd přivedly na svět nájezdovou brzdu, u níž je účinek odvozen od setrvačnosti jedoucího přívěsu. Jeho tlak na lečné vouidlo je využit k získání brzdné síly, přičemž vlečné vozidlo nemusí být vybaveno kromě přípojného kloubu žádným dalším speciálním zařízením. Tuto geniální myšlenku Alois Kober realizoval a testoval na vysloužilém Jeepu. Nakonec se nápad nájezdové brzdy vyvinul v několik různývh modelů. Brzy se začaly o výrobky AL-KO zajímat firmy, pracující ve stejném oboru. Kober se stal dodavatelem, protože měl rychlý vývoj a efektivní výrobní metody, což mu umožnilo být vždy krok napřed a mít nejnižší ceny.
    1952
    • Výroba první testované automatické nájezdové brzdy (test označen M1)
    1952
    • První sériově vyráběná páka ruční brzdy pro zemědělské stroje.
    1953
    • Podle otcova přání se i nejmladší syn Willy stává strojním zámečníkem.
    1953
    • AL-KO zaměstnává 30 pracovníků.
    1954
    • V roce 1954 dostává Kober patent na páku ruční brzdy z plynulým nastavením.
    1954
    • Výrobek se rychle uchytil, ale když bylo v roce 1954 nemožné rozšířit stávající starou vyrobu, byla přesunuta do "Ichenhauser Strasse" (zastupitelství firmy je tam dodnes).

    • Firma se rok od roku rozšiřovala. Příchozí objednávky vytvářely nutnost přijímat více a více zaměstnanců. Rozšiřování nastávalo téměř každý rok.

    • Rozšiřován byl též výrobní program, nicméně protože hodně zákazníků mělo stále náročnější požadavky, ne všechny byly splněny.
    1954
    • Výsledky vývoje firmy: automatické nájezdové brzdy pro hodpodářská vozidla, automatické nájezdové brzdy pro osobní vozidla, automatické nájezdové brzdy pro nákladní vozidla, brzdová potrubí pro všechny typy vozidel, oje pro hospodářská vozidla a přívěsové soupravy, oje pro řízené nápravy, parkovací brzdy, spřáhla a více než sto různých typů pák ručních brzd. Mimo tyto klíčové výrobky je třeba též zmínit výrobu zajišťovacích klínů pro různé typy kol.

    • Podíl na obchodním úspěchu: Páka ruční brzdy je odměněna zlatou medailí.
    1954
    • Obchodní úspěch je odrazem pracovní píle a výrobního úsilí.

    • Firma má 40 zaměstnanců.
    1958
    • V roce 1958 jmenuje Alois Kober senior svého syna obchodním ředitelem. Kurt Kober je jmenován technickým ředitelem. Willy Kober je zapojen do výroby a plánování. Manželka Aloise Kobera Hedvika pomáhá vést kancelář a pomáhá manželovi.

    • Firma už má 150 zaměstnanců.
    1958
    • Založení první pobočky, SCHWABENGERATE GMBH, GROSSKOETZ jako prodejní a marketingové organizace pro Německo. Tato pobočka prodává veškeré výrobky vyjma dopravní techniky.
    1958
    • Noviny "Guenzburger Zeitung" píšou 15. října 1958 o úspěších AL-KO.
    1959
    • Reorganizace typu společnosti na AL-KO KG.
    dílna AL-KO
    test brzd
    nájezdová brzda
    páka ruční brzdy












    pomocná kolečka
    ruční brzda









    první pobočka
    noviny píší o úspěších AL-KO
    1961
    • Je založena firma ALOIS KOBER KG, AUSTRIA v Zellu v Tyrolsku, aby se zlepšily služby tamního marketu EFTA.
    1961
    • 30-leté výročí od založení firmy AL-KO.
    1961
    • Ve výrobním programu pila pro kutily.
    1963
    • V Zellu je vyrobena první míchačka na beton.
    1963
    • Vyrobena 100.000 páčka ruční brzdy.
    1963
    • Ve veroně zřízena firma ALOIS KOBER S.A.S. pro italské markety.
    1964
    • Ve Vídni je otevřeno obchodní zastoupení.
    1965
    • V Obdachu je založena továrna na míchačky na beton, prodávané sítí obchodů EFTA.
    1965
    • Protože již nestačí výrobní kapacity závodu v Zellu, je založen další závod v Obdachu jako pobočka Zellské továrny.

    • Zde jsou vyráběny míchačky na beton, montovaná okna a sněhové pluhy.
    1966
    • V roce 1966 opouští brány závodu první sekačka na trávu, která později určí výrobní zaměření továrny v Kleinkoetzu na zahradní techniku.

    • V Klagenfurtu je otevřeno obchodní zastoupení
    1967
    • Firma se stěhuje do nových prostor v Grosskoetzu. V této době má již přes 600 zaměstnanců.
    1967
    • V Obdachu započata výroba stavebních vrátků, sněžných skútrů (Nordstar I) a sněhových fréz.
    1967
    • Navržena a vyrobena první šestihranná nápravnice s gumovým tlumením.
    1968
    • První podvozek pod karavan.

    • Továrna v Obdachu vyrábí první kamínka "Serenade". Do výrobního programu přichází nová míchačka ZB 100 L.

    • Položen základní kámen továrny v Kleinkoetzu.
    1969
    • Převzaty dvě marketingové a obchodní firmy v Anglii.

    • Na sklonku 60-tých let je vyvinut kulový přípojný kloub s jednoruční manipulací.

    • 60-tá a 70-tá léta jsou ve znamení rozvoje poboček v zahranicí: Rakousko (1961), Itálie (1963), Švýcarsko (1970), Anglie (1970), Francie (1970), Španělsko (1978), Belgie (1979), Holandsko (1980), Švédsko (1982), Norsko (1983).





    první míchačka AL-KO








    první sekačka AL-KO
    nápravnice
    kamínka Serenade
    kulový přípojný kloub
    1970
    • 17. srpna 1970 je otevřeno školící centrum v Koetzu.

    • Jsou zakládány další filiálky v Anglii, Francii, Švýcarsku a Itálii.

    • AL-KO vyrábí také sněžné skůtry
    1974
    • Na přelomu roku 73/74 přichází na trh AL-KO "Ruckmatic".

    • Firma má 1200 zaměstnanců s obratem přesahujícím 125 milliónů DM.
    1975
    • Začíná rozvoj v oblasti vzduchotechniky. Připojena firma Fritz Haugg GmbH "Polar air heater plant", založena v roce 1961, sídlící v Scheppachu. AL-KO Polar GmbH je přejmenována na AL-KO THERM GmbH.
    1976
    • Do výrobního programu jsou zavedeny ohřívače vody a vzduchu a s tím související komponenty.
    1977
    • Zavedeny alternativní výrobky jako teplovodní čerpadla a sluneční kolektory.

    • 10. února 1977 je připojena firma ORION Werke AG Spreitenbach ve Švýcarsku. Přejmenována na ORION AL-KO AG.

    • Testy podvozků simulující mnoho najetých kilometrů mohou být uskutečněny v krátkém čase.

    • 1976/77 je zaveden trojúhelníkový delta podvozek.
    1978
    • Rozvoj vzduchotechniky: vývoj komponentů pro ventilaci a klimatizaci staveb.
    1979
    • Založení firmy Alois Kober GmbH, továrny na automobilní komponenty v Koetzu.

    • Zahradní kamínka jsou v této době velmi populární.

    • Je připojena firma "Schobel-Klimatechnik" s výrobním programem zaměřeným na ventilační zařízení a klimatizaci.
    • V roce 1979 začíná vývoj AL-KO amc přívěsových šasi a systémů vylehčených šasi. Vývoj a konstrukce jsou odvozeny z komponentů Peugeotu J9 pro kempovou variantu a dodávkový automobil.
    skůtr AL-KO

    reklama AL-KO

    zahradní kamínka

    AL-KO domácí dílna
    1981
    • Firma AL-KO zaměstnává 1900 zaměstnanců.

    1983
    • Vyvinut design AL-KO čtyřosého oje.

    • Sériová výroba prvního zahradního drtiče.

    • Založení AL-KO CONSULTING-ENGINEERING GmbH. Group.
    1985
    • Začíná prodej amc šasi na podvozku Fiat Ducato, Peugeot Boxer a Citroen Jumper.
    1987
    • Reorganizace ALOIS KOBER KG na akciovou společnost AL-KO KOBER AG s Herbertem, Kurtem a Willym Koberem jako členy výboru managementu.
    1988
    • Založení AL-KO ENTSORGUNGSGERATE- UND SYSTEME GmbH (dnes oddělení "Technologie sání a extrakce").

    • Vývoj a zavedení výroby AKS 2000.
    1989
    • Cena za inovaci kompaktního extrakčního přístroje.

    • Vývoj programu pro řízení směru.

    • Založení AL-KO THERM WITTENBERG GmbH na výrobu hotových součástí pro vzduchotechniku.

    • Spolupráce s japonskou Yamaha Group v produkci a vývoji sekaček na trávu.

    1990
    • Optimalizováno vybavení ventilací následující vývoj volnoběhu.

    • Organizace dobrovolné ochrany životního prostředí pracovního týmu pro zaměstnance v Koetzu.
    1991
    • Design mobilního sání a systému extrakce zejména pro sektor zpracování dřeva.

    • AL-KO přebírá Aero Tech Gesellschaft fur Klima - und Klatetechnik GmbH (společnost působící v oblasti klimatizační a chladící technologie), Frankfurt a začíná s produkcí klimatizačních skříní a studených komor.

    • 3400 zaměstnaců.

    1992
    • Začátek programu AQS (AL-KO kvalita a bezpečnost).

    • V dubnu 1992, po důkladném plánování je započata stavba nové kancelářské budovy na "Industriestrasse" v Kleinkoetz a stávající továrna je zvětšena.
    1993
    • V červenci 1993 je nová budova dostavěna. Přibližně 1200 metrů čtverečních kancelářských prostorů slouží pro následující oddělení: "Operace a výrobní proces", "Výpočetní středisko/IT/organizace", "Řízení výroby", "Centrální plánování", "Personál", "Tovární management", "Zajištění jakosti", "Design výrobního zařízení" a "Údržba".

    • Systém AL-KO Euro-axle nevržený pro karavany a přívěsy je oceněn "Zlatým C" Deutscher Campingclub e.V. (Německý kampingový klub).
    1994
    • AL-KO Koetz je certifikovaným držitelem DIN ISO.

    • Založení společného podniku v číně.

    1995
    • AL-KO přebírá společnost the Ginge company.

    • Organizační sloučení jednotlivých společností zabívajících se tepelnou, ventilační a klimatizační technikou v novou společnost AL-KO Ventilation Technology zahrnující "Klimatizační technologie", "Ohřívací technologie" a "Sací/extrakční technologie".

    1998
    • Rozdělení "Vehicle Technology" na "Vehicle Technology Europe", "Automotive" a "Vehicle Technology Overseas".
    1999
    • Výročí 68 let od založení firmy AL-KO.

e-Alko.cz Copyright © 2019 Lipis.cz. Všechna práva vyhrazena.
e-shop Tescoma : nerezové nádobí Tescoma, hrnce, sady Tescoma